Nie unika wątpliwości, że siedzące stanowisko pracy ma ogromny wpływ na nasze zdrowie a przeciętny pracownik biurowy ma kręgosłup niejednokrotnie bardziej uszkodzony niż przedstawiciel branży budowniczej lub transportowej. Potwierdziła to Światowa Organizacja Zdrowia, która siedzący tryb życia umieściła na czwartym miejscu na liście przyczyn zgonów, których można było uniknąć. Jak przekłada się to na konkretne liczby? Szacuje się, że z powodu braku ruchu umiera na 3,2 mln ludzi rocznie.

 

Jakie mogą być skutki siedzącego trybu pracy ?

 

Poniżej prezentuję szczegółową listę urazów, jakie funduje nam nasze codzienne kilkanaście godzin spędzonych w pozycji siedzącej:

  • wady stóp – utrwalanie i pogłębianie płaskostopia

  • bóle i dysfunkcje stawów kolanowych

  • sztywne biodra – pogłębienie ich ewentualnej dysplazji

  • patologia mięśni dna miednicy – problemy z układem wydalniczo-płciowym

  • zwyrodnienia mięśni całego układu – funkcjonalne skracanie lub wydłużanie mięśni

  • nadwaga i otyłość a zatem większe ryzyko zapadnięcia na cukrzycę typu 2

  • bóle w odcinku szyjnym, piersiowym i lędźwiowym kręgosłupa

  • dysfunkcja układu oddechowego: zła praca przepony w zgarbionej pozycji

  • osłabienie układu krwionośnego i narażenie na choroby serca

  • tzw. okrągłe plecy oraz dysfunkcje obręczy barkowej

  • ociężały wskutek niedotlenienia i niedokrwienia mózg

  • zwiększone ryzyko szczękościsku oraz nocnego tarcia zębami – wynikające z napięcia taśm powięziowych łączących funkcjonalnie całe ciało

  • nieprawidłowe działanie układu nerwowego oraz hormonalnego, wynikające z ogólnej złej kondycji i samopoczucia psychofizycznego

Ta zatrważająca lista wynika z faktu, że w trakcie gdy - wydawałoby się niewinnie – siedzimy, mięśnie obręczy biodrowej oraz kończyn dolnych praktycznie przestają być aktywne. W górnej części naszego ciała nie dzieje się lepiej: wyłączają się mięśnie stabilizujące kręgosłup, brzuch nie spełnia swej podtrzymującej funkcji i cały ciężar korpusu, głowy i kończyn górnych niejako zwiesza się na kręgosłupie. Los życia z bólem pieczętują kłopoty ze stawami obwodowymi, czyli zespół cieśni nadgarstka w stawie promieniowo-nadgarstkowym oraz łokieć tenisisty lub golfisty w stawie łokciowym.

To jeśli chodzi o czynno-bierny, czyli kostno-mięśniowy aparat ruchu. Nie zapominajmy jednak, że jak mogliśmy stwierdzić to już zapoznając się w powyższa listą urazów spowodowanych pracą na siedzącym stanowisku pracy, cierpią również praktycznie wszystkie inne układy naszego ciała: krążeniowo-oddechowy, wydalniczo-płciowy, nerwowy czy hormonalny.

 

10 zachowań zwiększających ryzyko urazu

 

Zrozumieliście już zatem na pewno, jak szkodliwe jest dla nas siedzenie. Przyjrzyjmy się bliżej naszym stanowiskom pracy i poszukajmy przyczyn katastrofy. Są nimi:

  1. nieergonomiczna pozycja pracy

  2. zbyt długie pozostawanie w jednej pozycji

  3. niedostosowany lub niewłaściwie używany sprzęt biurowy

  4. złe oświetlenie

  5. niewystarczająca ilość miejsca przypadająca na jedno stanowisko pracy

  6. niewłaściwie ustawienie stanowiska względem okien, drzwi oraz innych stanowisk

  7. dobór nieodpowiedniego ubioru i obuwia

  8. nadmierne nasilenie hałasu

  9. zbyt wiele bodźców różnej natury (telefony, wiadomości elektroniczne, hałas maszyn biurowych, rozmowy innych pracowników…)

  10. pozostawanie w pracy - a co za tym idzie pod wypływem stresu - zbyt długo (dotyczy to również pozostawanie do dyspozycji pracodawcy on line lub telefonicznie również poza faktycznymi godzinami pracy)

Zamawiam

16 lipca 2018

Jak siedzący tryb pracy niszczy twoje zdrowie ?

Healthhappy 

Aleje jerozolimskie 123 A Warszawa

email: healthhappyoffice@gmail.com

tel: 661 499 583